Blog
Dezelfde taal blijven spreken

Even bijpraten - NR4 Jaargang 2019

Blog: Dezelfde taal blijven spreken

Een bedrijf laten groeien is niet alleen vooruitzien en nieuwe stappen durven zetten, maar ook het goed managen van verwachtingen. Over nieuwe opdrachten, met daaraan gekoppeld gezonde groeicijfers, mogen wij in deze tijd niet klagen. Maar dat managen is nog wel eens lastig, want je hebt niet alleen met jouw eigen interpretatie van een opdracht te maken. Het gaat ook om degene die de opdracht gééft.

Die zorgvuldig uitgewerkte offerte biedt daarbij niet altijd uitsluitsel. Je kunt een en ander nóg zo duidelijk omschrijven, die andere kant, de opdrachtgever dus, kan de tekst desondanks anders interpreteren. En misschien bedoelde hij of zij dat ooit wel zo, maar veranderde die mening gaande het bouw- en testproces, omdat het bij nader inzien tóch niet zo mooi of eenvoudig werkbaar was.

Dan volgt een lastig proces waarbij beide kanten soms lijnrecht tegenover elkaar komen te staan. De een zegt dan ‘dat het niet werkt’, de ander ‘dat dat juist wél het geval is’. Met als gevolg een vaak toch nog langdurige bespreking waarin uiteindelijk door de een wordt gesteld, dat ze dat tóch anders hadden bedoeld. Wat doe je dan als IT-bedrijf, dat topservice en tevredenheid bij relaties heel hoog in het vaandel heeft staan? Toch maar opnieuw beginnen volgens die kennelijk andere visie, of keihard zeggen dat er dus moet worden bijbetaald? Dat laatste is lastig, zo niet onmogelijk; je wilt die relatie immers niet zo maar in de kou laten staan. Zelfs als de verkeerde interpretatie hem/haar volledig kan worden aangerekend. Bij het begin van het bouwproces ben je genegen een oogje toe te knijpen. Maar als dat bij ieder onderdeel gebeurt, dan wordt het natuurlijk een andere zaak. Dan komt het onvermijdelijke moment waarop je een definitieve streep moet trekken en zelfs een mogelijke gang naar de rechter niet kan worden uitgesloten.

Dat wil je natuurlijk onder geen beding en dus is het zaak vanaf het allereerste begin heel duidelijk naar elkaar te zijn en dezelfde taal als opdrachtgever en uitvoerder te blijven spreken. De juiste voorbereiding is essentieel. Je kunt daar beter een, twee of zelfs drie dagen extra voor uittrekken dan dat tijd- en geldrovende getouwtrek tijdens het bouwproces te krijgen.
Dan nóg kan het fout gaan, niets is onmogelijk. Maar je hebt het in ieder geval zo goed mogelijk proberen te vermijden.

Jesper Avôt

vuist_op_tafel_640x420

Terug naar Nieuwsbrief

Neem een kijkje in
de wondere wereld van
Big Jep