Van Buiten:
Koppel & Go

Even bijpraten - Nr3 jaargang 2018

Van buiten: Koppel & Go

van-buiten-kg

Maarten Wiggers, directeur Koppel & Go:

‘Sámen ontwikkelen, geeft me een goed gevoel’

Voor Maarten Wiggers was het uiteindelijk een sprong in het duister toen hij bij Silicon Valley in de Polder aanklopte voor de realisatie van een eigen CRM-systeem. ‘Als bedrijf waren we al langer op zoek naar een CRM-pakket, maar we konden het juiste steeds niet vinden. Toen kwamen we jullie op het spoor en het klikte meteen’.

Koppel & Go is als groothandel voor de tuinbranche, de infrastructuur sector en de bouw in 2001 opgericht in Haarlem. In 2006 werd, om verder te kunnen groeien, grond aangekocht op bedrijventerrein Winkelerzand in het Noord-Hollandse Winkel waar nu kantoor en magazijn zetelen. Koppel & Go heeft een exclusief assortiment duurzame, hoogwaardige producten met als devies snel leveren in elk gewenst volume en tegen concurrerende prijzen. Maarten Wiggers vormt met Miranda Brabander de directie van het bedrijf dat inmiddels 6 andere werknemers telt.


Is voor zo’n compact bedrijf een eigen CRM-pakket niet wat te hoog gegrepen?
Maarten: “Wij vinden van niet, want we lopen nu voortdurend tegen grenzen op. We werken nu met, zeg maar, een aangepast kassasysteem voor de horeca. Wat we aan automatisering hebben, is daarbij minimaal en niet specifiek voor ons bedrijf; koppelingen tussen verschillende systemen zijn al helemaal niet mogelijk. Anno 2018 hindert je dat niet alleen in de groei, je bent ook iedere keer weer tijd kwijt om te zoeken naar die extra informatie die je nodig hebt om adequaat sturing aan je bedrijf te kunnen geven. Ik kan weliswaar op elk moment van de dag zien hoe mijn bedrijf er voor staat, maar ik werk niet meer alleen, ik heb bijvoorbeeld vijf andere mensen die ook verkopen. Zij moeten niet steeds aan mij hoeven te vragen hoe het met de marge zit. Zij moeten niet aan mij hoeven te vragen of er wel voldoende voorraad is om direct te kunnen leveren Of dat er relaties zijn die op basis van hun betaalgedrag alleen onder strenge voorwaarden geleverd kunnen krijgen. Dat moeten ze kunnen zien op hun computerschermen.”

‘We wilden bij onze automatisering van dat plak- en knipwerk af en zochten heel specifiek maatwerk’

Een standaard CRM-pakket zou niet voldoende zijn geweest?
Maarten: “Nee, daar hebben we natuurlijk in eerste instantie naar gekeken. Maar dan krijg je allerlei zaken, die niet direct bruikbaar zijn voor ons specifieke bedrijf, aanpassingen zijn vaak alleen mondjesmaat mogelijk en vrijwel altijd tegen exorbitante prijzen. Bovendien zou het altijd een veredeld plak- en knipwerkje blijven en dat willen we juist niet. Wij zochten een CRM-pakket dat specifiek vanuit sales is opgebouwd. Die zijn er best wel op de markt, maar ze passen nooit helemaal. Dus kwamen we eigenlijk vanzelf bij opbouwen vanaf scratch, heel specifiek maatwerk voor ons dus.”


Hoe kom je dan bij Silicon Valley in de Polder terecht?
Maarten: Daar speelt toeval ook een rol. Hier in de buurt zit een grote makelaar met een fraai, eigen tijdschrift, Klaver Magazine. Al bladerend kwam ik op een gegeven moment dat artikeltje over Silicon Valley in de Polder tegen. Links en rechts vragen, leverde me dan op dat zij daar heel specialistisch maatwerk leveren en dan waag je er een telefoontje aan. Ons eerste gesprek beviel heel goed en dan voel je dat er aan jouw kant een vraag zit en aan de andere kant kennis en specialisme om die te beantwoorden.”


Dan komt het moment waarop je ‘ja’ zegt tegen een offerte.

Maarten: “Ja en dan komt ook gegroeid vertrouwen om de hoek kijken. En het gevoel dat het wel goed komt. Als ondernemer moet je daarvan natuurlijk niet alléén jouw beslissing laten afhangen, maar het telt wel méé. Want je gaat gezamenlijk een traject aan voor de langere termijn, waarvan je eigenlijk niet weet hoe het gaat aflopen.”

‘Je voelt dat er aan jouw kant een vraag zit en aan de andere kant kennis en specialisme om die te beantwoorden’

Wij zitten nu in de eerste fase, het visualiseren. Voelt het nog steeds als een sprong in het duister?
Maarten: Nee, met ieder nieuw scherm begint het steeds meer te leven. Ik heb wel gemerkt dat wat wij willen, moeilijk onder woorden is te brengen, laat staan te visualiseren. Dat laatste is niet onze sterkste kant. Maar we weten wel heel precies wat we uiteindelijk willen bereiken, daarvoor hebben we ook een duidelijk pakket aan eisen op tafel gelegd. Jullie zijn heel goed in staat om alle wensen zó te kaderen en in beeld te brengen, dat we uiteindelijk precies krijgen wat we willen binnen de grenzen van de haalbaarheid. Samen komen we er steeds uit. En juist dat sámen ontwikkelen met jullie, geeft me een goed gevoel. Het systeem zal op het moment dat we het gaan gebruiken, niet áf zijn. We zullen vanuit de praktijk van alledag gedreven, heus wel blijven door ontwikkelen. We zijn een relatie voor de langere tijd aangegaan, dat is inmiddels wel duidelijk.”

maarten

Terug naar Nieuwsbrief

Neem een kijkje in
de wondere wereld van
Big Jep