Blog
De creatieve kant van écht maatwerk

Even bijpraten - NR1 Jaargang 2019

Blog: De creatieve kant van écht maatwerk

Wij hebben tegenwoordig stagiaires. Voor een paar maanden verlaten die dan hun schoolbanken om in de dagelijkse praktijk wat meer te weten te komen over het vak dat ze later willen beoefenen. Aan het begin van zo’n stageperiode vragen wij hen altijd waarom ze juist bij ons stage willen lopen en waarom ze IT als vak van hun dromen hebben gekozen. In 9 van de 10 gevallen komt dat laatste, omdat ze een eigen game willen bouwen. Een toekomstbeeld dat - naar blijkt - sterk beïnvloed wordt door spectaculaire omzetcijfers van zogeheten game-blockbusters. Neem Fortnite, een Epic Games spel waarin je monsters doodschiet op de platformen macOS, iOS, PlayStation 4, Windows, Xbox One en de Nintendo Switch. In nog geen jaar na introductie (328 dagen) bracht Fortnite alleen al via iOS meer dan 500 miljoen dollar op, daarmee Apple ook weer 150 miljoen dollar rijker makend omdat Apple voor elke transactie in zijn App Store 30% ‘fee’ rekent. Maar dat terzijde. Een ander succesverhaal is Red Dead Redemption ||. Die bracht in de eerste 3 dagen dat-ie op de markt was al het lieve sommetje van 725 miljoen dollar op..!

In de videogame industrie kun je dus veel geld verdienen, dat is duidelijk. En de keuze van zo’n stagiaire ligt daardoor voor de hand. De keuze voor ons is wat minder logisch. Wij maken immers geen videogames, maar maatwerk. Dat is toch wat anders. Aan videogames wordt over het algemeen jarenlang gewerkt door heel veel mensen met elk hun eigen specialisme; bij Fortnite ging het zelfs om meerdere duizenden mensen en de start van het project stamt al uit 2011.
Als wij maatwerk ontwikkelen, gaat het om een bescheiden aantal ontwikkelaars en een veel kortere tijdspanne. Wij hebben ook te maken met realiteit. Automatiseren gaat immers om échte processen in de dagelijkse praktijk van alledag. Niet om een boeiende fantasiewereld waarin alles kan en mag dat in het echte leven door de grenzen van de technische realiteit van vandaag nooit zal kunnen.
Hoewel, ook bij ons kan alles. Als blijkt dat het toch niet kan, zoeken we gewoon verder naar een andere manier die het wél mogelijk maakt.

Dat is de creatieve kant van écht maatwerk


Jesper Avôt

Terug naar Nieuwsbrief

Neem een kijkje in
de wondere wereld van
Big Jep