Van Buiten:
ESJ

Even bijpraten - Nr1 jaargang 2018

Van buiten: ESJ

wilbert

Wilbert Koreman, bestuursvoorzitter ESJ: Financial Engineering:

‘Jesper ken ik al vanaf z’n geboorte’

ESJ: Financial Engineering gaat niet voor moeilijke woorden, maar antwoorden. Het bedrijf bestaat inmiddels 35 jaar, heeft 5 vestigingen in Zuid-West Nederland en zo’n 170 medewerkers. Wilbert Koreman is bestuursvoorzitter en kent Jesper al vanaf z’n geboorte, omdat hij namens ESJ de financiële belangen van Jesper’s ouders behartigde. “Dat wij nu een van Jesper’s oudste klanten zijn, is als vanzelfsprekendheid gegroeid door zijn creativiteit, gedrevenheid, en de wil om samen doelen te bereiken.”

Onder de naam Ebben Slaats De Jonge startten Albert Ebben, Jos Slaats en Jan de Jonge 35 jaar geleden in Roosendaal een accountants- en belastingadvieskantoor, inmiddels uitgegroeid tot een organisatie die behoort tot de 35 grootste kantoren in Nederland - er zijn er meer dan 30.000 - met een nationale en internationale klantenkring. Wilbert Koreman kwam als ‘rookie’ binnen en bekleedt nu de rol van bestuursvoorzitter van, zoals dat officieel heet, ESJ: Financial Engineering. “Mijn rol is vooral faciliterend. Ik probeer de omstandigheden zó te maken en bewaken dat wij als bedrijf in continuïteit kwalitatief kunnen groeien. Dat kan ik natuurlijk niet alleen, dat doe je samen met een team. Als kennisorganisatie ben je als individu nergens. Niet intern, maar ook niet extern. Onze samenwerking met ‘Silicon Valley in de Polder’ is daarom geen toevallige. Over en weer inspireren we elkaar.”

‘Wij zijn een fiscaal advieskantoor met accountants,
geen accountantskantoor met belastingadvies’



Waar staat ESJ: Financial Engineering precies voor?
Wilbert Koreman: “ESJ is een fiscaal advieskantoor met accountants. Dat is iets anders als een accountantskantoor met belastingadvies. Wij hebben altijd een fiscale focus; de oprichters waren ook fiscalisten. Inmiddels is het fiscale landschap wel sterk veranderd met onder meer horizontaal toezicht, waardoor vooral fiscale planning heel belangrijk is geworden. Je moet een en ander zo inrichten dat de uitkomst optimaal is. Die uitkomst proberen te beïnvloeden na afloop van een jaar, kon vroeger misschien nog wel, maar is heden ten dage niet meer mogelijk.”

Waarom is IT zo belangrijk voor ESJ?
Wilbert Koreman: ‘Het gaat bij ons niet zozeer om IT, want dat is eigenlijk gewoon een ondersteuning voor het goed uitoefenen van je vak; IT maakt de uitkomst van het verleden immers goed en makkelijk verifieerbaar. Investeren in een website zien wij anders. Dat is ook toekomstgericht. Met een goede website kunnen wij kennis uitdragen en bevestigen en ons zódanig profileren in de markt dat potentiële klanten ons makkelijker kunnen vinden. Wij hebben aantoonbaar al hele mooie klanten aangetrokken via onze website, die is gebouwd door Jesper en door hem wordt onderhouden. Ik stuur Jesper daarbij niet zelf aan, daarvoor hebben we anderen in onze organisatie. Maar gezien onze historische band hou ik ‘m natuurlijk wel altijd in de gaten.”

‘Met een goede website kunnen potentiële klanten
je makkelijker vinden’



Hoe ben je in contact gekomen met Jesper en waarom duurt die relatie al zo lang?
Wilbert Koreman: Namens ESJ behartig ik al sinds 1987 de financiële zaken van zijn ouders en dus ken ik Jesper al vanaf zijn geboorte. Zijn vader had destijds een bekend tijdschrift in consumentenelektronica en maakte mij steeds meer bewust van technische ontwikkelingen waar je als organisatie iets mee zou moeten doen. Hij overtuigde mij ook van het belang van een goede website. Zijn moeder maakte mij bewust van het feit dat wij als accountants en financiële adviseurs vaak teveel in ons eigen cocoon leven, terwijl we onze klanten meer centraal zouden moeten stellen. Dat kan overigens niet altijd. Bij een opdracht tot een wettelijke accountantscontrole staat de uit te voeren audit natuurlijk centraal en niet de klant. Maar onze verdere dienstverlening draait tegenwoordig wel degelijk vooral om die klant.”

Wat gaan jullie de komende tijd op IT-gebied doen?
Wilbert Koreman: ‘We moeten het klantvriendelijke karakter van ons klantenportal verder optimaliseren en onze website zo goed en hoog mogelijk positioneren. We willen ook de manier, waarop wij omgaan met bestanden als e-mails anders vormgeven. Nu moeten we handmatig archiveren en terugvinden. Dat willen we automatiseren, een beetje als bijvoorbeeld die sprekende hulp Siri, zodat we straks alleen maar hoeven te zeggen: ik wil van die en die cliënt alle e-mails uit bijvoorbeeld november over zijn onroerend zaak belasting, We willen straks ook in staat zijn om met ‘business intellegence’ (bi) vroegtijdig cliënten te selecteren voor bijvoorbeeld adviezen over de bijtelling van hun auto. Dus niet een voor een, maar allemaal tegelijk en pro-actief. Niet geënt op het verleden, maar wat ze in het heden en de directe toekomst nodig hebben. Dat verleden gaan we overigens niet uit de weg. Als het niet anders kan, voeren we zelfs processen. Daarvoor hebben we een speciale afdeling, want dat is en blijft een specialisme. Maar we proberen dat wel zo veel mogelijk te vermijden. Ons doel is zo’n goede kwaliteit te leveren, dat we dat voorkomen. Daar werken we iedere dag weer aan.”

Terug naar Nieuwsbrief

Neem een kijkje in
de wondere wereld van
Big Jep